Roadtrip Eiken-Skinnarbu-Geilo

Vi startet ferieturen med å kjøre oppover Setesdalen på riksvei 9 fra Evje og forbi slusene ved Storestraumen. Slusene er egentlig ikke i bruk lengre, men når dampbåten «Bjoren»  går sin sommerrute, så blir slusene brukt. Første stopp på turen ble på Hækni hvor vi hadde en pause i skyggen for å spise salat 🙂 Deretter gikk turen gjennom Rysstad og videre til Valle hvor vi tok av mot Dalen på riksvei 45. Temperaturen lå på ca 30 grader i sola, men når vi kom litt høyere opp på fjellet, så sank temperaturen til rundt 23 grader, noe som føltes mye bedre.

Nede i Dalen fikk vi hengt opp noen reklameplakater med rabattkode på. Her var det mye turister rundt, så vi droppa ideen om å svinge innom Dalen hotell, eller «Eventyrhotellet» som det også blir kalt, og ta noen bilder.  Hotellet har en romantisk stil med mange tårn, altaner, spir, utspring, gesimser og dragehoder. Stavkirker og vikingetiden ble brukt som inspirasjon når hotellet skulle bygges. Det går et sagn om at ei dame som het Miss Greenfield «går igjen» på rom 17. Hun tok inn på hotellet, fødte et barn, og reiste hjem igjen til England. Når folket på Dalen hotell fant barnet var det dødt. Ingen kan si om barnet var dødfødt eller om Ladyen tok livet av det. Hun skulle stilles for retten, men før det gikk så langt, så tok hun sitt eget liv.

Etter turen i Dalen stoppet vi ved Eidsborg Stavkirke og tok noen bilder. Også der var det mange turister, så vi valgte heller å dra videre. På Høydalsmo stoppet vi for å spise dagens middag. Mannen bestilte kjøttkaker, mens jeg gikk for kokt torsk med rødbetesalat. Kjøttkakene var vel helt greie mens torsken er ikke den beste jeg har smakt….baconbitene som var strødd oppå fisken løftet smaken litt, heldigvis. Etter matpausen fortsatte vi inn på E134, så videre inn på Øyfjellvegen til Rauland. Kort vei fra Rauland og til Skinnarbu Nasjonalparkhotell hvor vi skulle overnatte.

Etter ei god natts søvn i behagelige senger, så spiste vi en deilig frokost på hotellet før vi satte kursen mot Geilo. Vi startet på Riksvei 37 mot Rjukan. Deretter svingte vi inn på riksvei 364 til Austbygde/Austbygdi som ligger i Tinn kommune i Telemark. Her fikk vi hengt opp 3-4 plakater, bla utenfor det lokale bakeriet. Etterpå kjørte vi på Fylkesvei 755. Vi krysset fylkesgrensen mellom Telemark og Buskerud, og gikk fra fv.755 til fv.124 mot Uvdal. Mange har nok fått med seg at det er her Kjetil Nørstebø, kjent fra Farmen på tv2, bor. Videre kjørte vi inn på riksvei 40 som skulle ta oss til Geilo. Når vi ankom Geilo var vi først innom Europris hvor vi fikk handla blomsterpotte formet som et støvelpar. Siden det var så varmt, så bestemte vi oss for å finne oss en softis og en skygge å sitte i. Deilig å få kjølt seg ned litt før vi skulle videre. Lekte litt turister før vi reiste og tok bilder med den store sparken som ble bygget i 2011 i forbindelse med at det var 30. gangen Spark-VM ble arrangert på Geilo. Ellers er jo Geilo kjent som et vintersportssted hvor det er bygget veldig mange hytter, i såkalte fjellandsbyer. Her ligger også Hallingskarvet Nasjonalpark og Hardangervidda Nasjonalpark hvor du kan benytte sjansen til å gå turer i flott natur.

Vi tok en liten tur på riksvei 7 mot Odda før vi snudde og satte nesa mot Skinnarbu igjen. På tilbakeveien stoppa vi ved kafeen Vasstulan 1100 for å spise middag. Denne gange bestilte vi kjøttkaker begge to. Vi fikk mye mat på tallerkenen, og det både såg godt ut og det smakte helt nydelig. I løpet av dagen fikk vi tatt en god del bilder, og vi fikk hengt opp mange plakater. Vi var tilbake på hotellet igjen i halv ni tida. Da var det deilig å bare slappe av med å se litt på tv før vi skulle legge oss og starte på hjemreisen dagen etter.

Etter en god natts søvn, og en god frokost tok vi fatt på hjemturen. Den starta på rv 37 fra Skinnarbu mot Rauland. Deretter tok vi inn på rv 362 forbi Totak og Arabygdi ned til Haukeli. Vi stoppet på Venemoddammen og tok noen produktbilder. Vi kjørte videre på rv 9 til Hovden, via Bykle hvor vi stoppet ved Sarvsfossen og tok bilder ved dammen. På denne demningen kan du kjøre over og parkere på andre siden hvor det er laget til et platå hvor du trygt kan stå og ta bilder….noe vi selvfølgelig gjorde. Når vi kom til Valle så stoppet vi innom Nordibø landhandel som er kombinert landhandel og kafe. Her får du kjøpt brødmat og hamburgere, samt is, brus og produkter som er laga lokalt. Når vi var innom skimta vi Margit Dale, kjent fra tv2 programmene Fjellmat og Kystmat som ho laga sammen med mesterkokk Trond Moi og komiker Rune Andersen. Ho driver også Systog Dale som er en økogård sammen med mannen Frode Verpe. Gården blir brukt til overnatting, selskaper og kurs. Her har det også vært kunstutstilling av Frank Brunner, Bjarne Melgaard og Per Fronth.

Fra Valle gikk turen til Evje hvor vi stoppet på «Bua» og spiste mat. Smakte godt med fingermattallerken og kylling i pita. Etter måltidet gikk turen via Hornnes og videre hjem til Eiken.

Produktene vi hadde med på tur og tok bilder av:

Waisted Corset: langermet gjennomsiktig topp med studs fra Spiral Direct. Det øverste brystpartiet og ermene er laget av mesh og derfor gjennomsiktig. Motivet på toppen er av et korsett. Denne toppen er meget behagelig å gå med. Den er tynn i stoffet, så den føles lett ut og den er veldig myk mot kroppen. Med denne toppen får du også en fin figur, og du ser slankere ut enn du er.

Waisted Corset Sneakers: lette og fine sko fra Spiral Direct. Behagelige å gå med, og de pynter opp antrekket ditt med motivet på sidene. Disse skoene kommer i en praktisk oppbevaringspose og det følger med 2 par skolisser, et i lilla farge og et svart.

Lilla lipgloss – Underworld Amethyst fra Manic Panic: flott lillafarge som sitter godt på. Lipglossen er lett å påføre, den dekker godt og den kjennes behagelig ut å ha på. Denne har jeg testet en hel dag. Jeg piste mat, drakk av brusflaske, spiste is og tygget på tyggis. Litt av lipglossen forsvant utover dagen, men det satt likevel godt med  farge igjen.

Lilla neglelakk – Plum Passion fra Manic Panic: flott neglelakk. Lakken er litt tynn i konsistensen, men den dekker godt. Nydelig lillafarge med litt shimmer i. Om du går frem på riktig måte, dvs; først underlakk, så 2 lag med farge og deretter overlakk, så sitter denne neglelakken fint i flere dager.

Mod – kjole med snøring: råstilig minikjole fra Banned Apparel. Denne kjolen fås både i rød tartan, og den finnes også i svart. Korsett liknende snøring bak på ryggen som kan strammes etter ønske. Beltet i midjen kan også strammes i flere hakk. Kjolen er veldig behagelig å ha på. Den har en del strech i seg, og den åpnes/lukkes med glidelås. Kjolen har nedfellbar krage, studs og hemper på skuldrene.

Groovy Gal: nydelig retro kjole fra Banned Apparel. Flott rødfarge på denne kjolen, mye strech i den og glidelås som går ned hele veien. Det er 2 pyntelommer framme på kjolen. Kjolen er uten ermer og den har rund hals. Figursydd slik at du får en veldig fin figur i den. Myk og deilig å gå med.

Alt i alt: en fin tur hvor vi fikk hengt opp mange plakater og tatt mange produktbilder!